Bağışıklık

Bağışıklık sistemi yaşla birlikte nasıl değişir?

Yaşınız ilerledikçe bağışıklık sisteminizde değişimler olur. Yabancı virüsleri tanımanız zorlaşabilir ve virüslere cevap verecek olan akyuvarlarınız daha az üretilir. Bu sebeplerle de soğuk algınlığı gibi enfeksiyonlara yakalanma riskiniz artabilir. Bazı bilim insanları ılımlı egzersizin vücudunuzun bakteriyel enfeksiyonlarla savaşma kabiliyetini artırdığını ifade etmektedir. Diyetinizde yeterli enerji, vitamin ve çinko gibi mineralleri almanın önemi de yaşla birlikte artmaktadır.

Bağışıklık sisteminiz uykusunu alabiliyor mu?

Yeterince uyumamak bağışıklık sisteminizi gerçekten etkileyebilir. Vücudunuz uyku ihtiyacını karşılayamadığında soğuk algınlığına, diğer virüslere yakalanma ihtimaliniz artar ve bitkinliğe daha yatkın olursunuz. Bu yüzden iyi alışkanlıklar edinmelisiniz. Her gece yatağa aynı saatte gitmeye ve her sabah aynı saatte uyanmaya dikkat edin. Haftasonları bile! Günük 7-8 saat uykunun ideal olduğu düşünülmektedir. İyi bir uyku rutini kendinizi dinlenmiş hissetmenize ve bağışıklık sisteminizin sağlıklı kalmasına yardım eder.

Kendinizi kirli ortamlardan koruyun

Bağışıklık sisteminiz çevresel faktörlerden sıklıkla etkilenir. Soluduğunuz hava, yürüdüğünüz yer ve içtiğiniz su bunlardan bazılarıdır. Akciğerleriniz, bağırsaklarınız ya da deriniz çevredeki zararlı bir maddeyle karşılaştığı zaman bağışıklık sisteminiz onunla savaşmak için daha fazla çalışmak zorundadır. Vücudunuzu hastalıklara daha yatkın hale getiren egzoz artıkları ya da sağlıksız su gibi faktörlerden kaçmak gerçekten zordur. Ama bağışıklık sisteminizin gücünü koruyarak onların hastalık yapıcı etkilerinden kaçınabilirsiniz.

Akyuvarlar ile ilgili 3 önemli bilgi

Akyuvarlar bağışıklık sisteminizin özel korumaları gibidir, enfeksiyonlara ve kanser hücrelerine karşı savaşırlar.
Kanınızın tek bir damlasında 7,000-25,000 arası akyuvar hücresi bulunur.
Hiç ışığa baktıktan sonra gözlerinizin önünde noktaların uçuştuğunu gördünüz mü? Onlar kılcal kan damarlarından gözlerinizin retinasına göç eden akyuvarlardır.

Seyahat etmek bağışıklık sisteminiz için tehlike anlamına gelebilir

Yurtdışına seyahat ettiğiniz zaman bağışıklık sisteminiz yeni bakteri ve virüslerle yüzleşir. Hastalıktan kaçınmak için prebiyotik ve probiyotikler almayı deneyebilirsiniz. Bağışıklık sisteminizin büyük bir kısmı bağırsaklarınıza yerleşmiştir. Bu sebeple ordaki iyi bakterileri artırıp kötü bakterileri baskılayabilirsiniz. Aynı zamanda bağışıklık sisteminizi, düzgün fonksiyon gösterebilmesi için gerekli olan mikrobesinlerle desteklemek de önemlidir. Ayrıca mikroorganizmalardan korunmak için el dezenfektanı taşımak da iyi bir fikir olabilir!

Alerji ya da Yanlış Alarm?

Alerjiler bazen çıldırtıcı olabilir ve olguların çoğu bağışıklık sisteminizin yanlış alarmlara tepki göstermesiyle oluşur. Toz, polen gibi şeyler pek tehlikeli değildir; fakat bunlara karşı alerjikseniz bağışıklık sisteminiz şiddetli bir tepki gösterir. Antikorlarınız atağa kalkar; ki bu da burun akıntısına, yaşlı gözlere ve diğer bıktıran semptomlara neden olur.

Bağışıklık sisteminiz neden mutlu olmak ister?

Daha iyimser hissettiğiniz zaman bağışıklık sisteminizin daha güçlü olacağını biliyor muydunuz? Bu sebeple negatif duyguları ve stresi azaltmak için yakın kişisel ilişkiler kurmaya çalışın. Rahat bir ortamda müzik dinlemek iyi hissetmenizi sağlayabilir, ya da masaj yaptırmak anksiyetenizi (endişelerinizi) azaltıp bağışıklık sisteminizi destekleyebilir.

Tüm yıl boyunca sağlıklı kalmak

Cambridge Üniversitesi'nde son zamanlarda yapılan bir çalışmaya göre, bağışıklık sistemimiz mevsimlerden etkilenmektedir. Bu da kışın neden daha hasta hissettiğimizi açıklayabilir. Birkaç gün kış güneşi kendinizi daha iyi hissetmenize yardım edebilir. Ayrıca egzersiz, iyi beslenme ve vücut sıcaklığını korumak da kış hastalıklarıyla savaşan bağışıklık sisteminizi desteklemek için önerilmektedir.

İyi Bir Bağışıklık İçin 4 Basit Yöntem

  1. Ellerinizi yıkayın: Enfeksiyon hastalıklarının yaklaşık %80'i dokunmayla yayılmaktadır. Mikroorganizmalar önce ellerinize sonra gözlerinize ve ağzınıza bulaşır.
  2. Öksürdüğünüzde ya da hapşırdığınızda kağıt peçete kullanın ve sonrasında peçeteyi çöpe atın. Bu yöntemle mikroorganizmalar elinize bulaşamayacak ve yayılmayacaktır.
  3.  Dokunduğunuz şeyleri dezenfekte edin: Kumandalar, oyuncaklar, kapı kolları ya da masalar gibi. Mikroorganizmalar bu yerlerde saatlerce yaşayabilir.
  4. Evinizdeki bir kişi hasta hissediyorsa aynı havluları ya da bardakları kullanmayın. 

Bağırsaklarınızın iyi olması için basit Yöntemler

Bağırsaklarımızın florası sağlıklı bir bağışıklık sistemi için anahtar rol oynar. Onu sağlıklı ve uyumlu tutabilmek için yapabilecekleriniz:

  1.  Diyetinizi işlenmiş gıdalar yemeyi keserek temizleyin, sevdiğiniz meyve ve sebzeleri daha fazla tüketebilirsiniz.
  2. Soğan, pırasa, kereviz, enginar, fasülye ve kuşkonmaz yemeye çalışın. Bunlar yararlı bağırsak bakterilerini besleyen bitki lifleri içerirler.